(קצת מוזיקה תורכית להכניס אתכם לאווירה)

טרק מבארהל לאיידר - סיפור דרך

מבארהל לאיידר – חציית מעבר ההרים 'קירמיזי'

טרק קלאסי החוצה את הרכס דרך אגמים אלפיניים וכפרי רועים.

עונה מומלצת – אמצע יולי עד אמצע ספטמבר

רמת קושי – בינוני + כולל 2 לינות שטח באוהלים.

משך הטיול - 3-4 ימים

מקומות להצטייד על השביל – בארהל, אבוסור, איידר.

נקודת התחלה –

הכפר בארהל (Barhal נקרא גם Altiparmak) נמצא במרחק כשעה וחצי נסיעה צפונה (27 ק"מ) מיוסופלי (Yusufeli) לאורך הכביש המוביל לכפר אולגונלר (Olgunlar). דולמושים יוצאים ממרכז יוסופלי בכל יום בשעות אחר הצהריים. דולמושים חזרה ליוסופלי יוצאים בשעות הבוקר מהכפר. במרכז הכפר לאורך הכביש הראשי ישנן מספר חנויות מכולת ומסעדות. במעלה הנחל באזור הכפר העליון נמצאת כנסייה גרוזינית מן המאה העשירית, שלמרבה הצער סגורה רוב השנה למבקרים. בכפר מספר בתי הארחה –

מרסיס (Marsis)

8262002 0466

לאורך הכביש הראשי

בארהל פנסיון (Barhal Pansiyon)

8262031 0466

קאראהן פנסיון (Karahan) – מהמט

8262071 0466

במעלה הגבעה ליד הכנסייה

יום 1 – מבארהל (Barhal) לסאטיבה (Satibe) עם אופציה לטיפוס לאגם קאראגול (Karagol)

סה"כ 8-9 ש'

מן הצומת המרכזית בכפר פונים מערבה לאורך דרך 4X4 המטפסת במעלה הנחל, עוברים את הפנייה לפנסיון של מהמט ולכנסייה וממשיכים לטפס (20 ד'). בהמשך מתפצלת הדרך בצומת T (1:30 ש') וממשיכים שמאלה לכיוון היאילות אמאנסקט ונאזנרה (; Amanasket Naznara), היושבות על שלוחה צרה המתחברת לדרך, שממשיכה לטפס בעיקולים עד לבתים העליונים של נאזנרה (1 ש'). כאן נגמרת דרך הרכב וממשיכים על שביל פרדות המטפס מעלה בשיפוע בכיוון מערב, על גבי אמצע השלוחה הצרה עד לקבוצת עצים בולטת וצומת שבילים (45 ד'), בה פונים שמאלה במעלה השלוחה למעלה עד לצומת נוספת (30 ד'). מכאן ממשיכה הדרך למעלה(ימינה) לכיוון אגם קאראגול (כ-3 שעות הלוך-חזור, לאורך השביל והרוג'ומים). הפנייה שמאלה (דרום) חוצה את הערוץ לאורך קו גובה, ולאורך תעלת מים יבשה, אל עבר השלוחה שמעל קו העצים משמאלנו – הנקראת סאטיבה (Satibe)(1 ש'). במרכז השלוחה הותקן מעיין בתוך גזע עץ, אולם בשנה האחרונה לא זרמו שם מים. זוהי נקודה מצויינת להקים אוהל.

יום 2 – מסאטיבה (Satibe) למחנה הרועים מעל פישנקאיה (Pisenkaya)

סה"כ 6-7 ש'

מסאטיבה ממשיכים מעט למטה במורד השלוחה (15 ד') עד לשביל פרדות ברור שיורד ימינה (דרומה) במורד תלול עד ליאילה הנטושה בוריוואן (Borivan) שבה מספר בתים ותחנות קמח הרוסות (45 ד'). העמק מתחתינו נקרא עמק קישלה (Kisla) ואנו נטפס לאורכו ביומיים הקרובים. שביל פרדות קטן יוצא מתחת לבית הקיצוני הקרוב ביותר לקו השלוחה, ממשיך על קו גובה ימינה (מערבה), ובהדרגה נהפך לדרך 4X4 המובילה ליאילה הבאה, אוזונצ'אלי (Uzuncali), בדרך כלל ריקה מאדם, אך הסביל עדיין פעיל (1 ש'). (ישנה עוד יאילה קטנה מתחת לשביל המרכזי קצת לפני אוזונצ'אלי, אליה מוביל צינור מים מכוסה אבנים היורד מן השביל המרכזי). נמשיך על דרך ה4X4 על קו הגובה לכיוון היאילה הבאה – בינקטאשי (Binektasi), בה כבר גרות בקיץ מספר משפחות (1 ש'). הדרך ממשיכה משם דרך עוד מספר יאילות קטנות עד שהיא נפגשת עם הערוץ המרכזי, שם היא מתעקלת חזרה במורד הערוץ (45 ד') ונפגשת לבסוף עם כביש יוסופלי-אולגונלר, מעט דרומה מבארהל. עם חציית הנהר המרכזי אנו נעזוב את הדרך המרכזית ונטפס על שביל עפר (לאורך צידו הדרומי של הנהר) שנעלם בהדרגה והופך לשביל פרדות, המוביל בסופו לגשר בטון קטן ואל היאילה פישנקאיה (Pisenkaya) הנמצאת על השלוחה הצפונית ממול (1 ש'). לאחר חציית הגשר מטפס השביל מעט למעלה ומתפצל – ימינה אל עבר היאילה, ושמאלה (מערבה) במעלה הערוץ להמשך הדרך עד לגשר נוסף (30 ד'). בנקודה זו השביל מעט נאבד ויש לשים לב טוב לרוג'ומים ולסימני ההליכה, הממשיכים במעלה הערוץ המרכזי (לא לערוץ הגדול הנשפך מדרום). השביל חוצה את השלוחה ויורד חזרה לחצייה נוספת של הנהר המרכזי – הפעם ללא גשר (1 ש'). מכאן נמשיך עוד זמן קצר עד למחנה הרועים – גלי אבנים במרכז האחו הירוק (15 ד').

יום 3 – ממחנה הרועים לאבוסור (Avusor)

סה"כ 8-9 ש'

ממחנה הרועים נמשיך במעלה הערוץ בשביל המסומן ברוג'ומים. לאחר הליכה קצרה מתפצל השביל (45 ד') – ישר עם הערוץ מוביל שביל הלוך וחזור לאגם ליבלר (Libler Golu) וימינה במעלה השלוחה עולה השביל בסרפנטינות אל עבר מעבר ההרים 'קירמיזי' ('האדום' 3050 מ' גובה) (1:30 ש'). השביל מטפס במעלה ערוצון וחוצה אותו מספר פעמים, ולאחריו מטפס על שלוחת סכין ממנה נשקפים נופים מרהיבים של האגם. שימו לב לא להתבלבל ולחצות במעבר ההרים המזרחי יותר, המוביל לקצ'קר יאילה (Kackar Yayla) אך כבר שנים לא בשימוש. ביום טוב ניתן לראות מהאוכף את אבוסור, אולם לרוב שרוי הצד הצפוני של הרכס תחת ערפל תמידי, ומכאן יש לעקוב ביתר זהירות אחרי השביל והרוג'ומים. השביל יורד בצורה תלולה מתחת לאוכף ובשלב מסויים מושך שמאלה אל עבר השלוחה ולמטה אל האחו הרחב (1 ש'). מן האחו ממשיך השביל באופן ברור במורד הערוץ הרחב ומימינו, עד לכפר אבוסור (1.5 ש'). בכפר ישנם מספר בתי קפה ופנסיון קטן במורד הכביש, אם כי אולי ייקח קצת זמן למצוא את בעל המפתח... דרך העפר שיורדת מן הכפר לאורך הערוץ מגיעה בסופה לעיירת הנופש איידר (כ-3 ש' הליכה). מספר דולמושים מגיעים אל הכפר באופן סדיר, כמו גם מספר רכבי תיירים שישמחו להקפיץ אתכם למטה