(קצת מוזיקה תורכית להכניס אתכם לאווירה)

הליכה בקפדוקיה


שבילי הליכה בקפדוקיה

חבל הארץ המכונה "קפדוקיה" (Cappadocia) נמצא במרכז הרמה האנטולית, בין הערים קאייסרי (Kayseri) במזרח, אקסאראי (Aksaray) במערב ונידה (Niğde) בדרום. קפדוקיה היא אחד מפלאי הטבע המיוחדים ביותר בתורכיה ובכלל. אפשרויות ההליכה באזור הן רבות ומגוונות, בייחוד בעמקים הרבים המקיפים את הכפרים הקטנים שבאזור. חלק מן השבילים מסומנים באופן עצמאי, ורובם יחסית נוחים להליכה מאחר והם משמשים גם את החקלאים המקומיים המגדלים עצי פרי וגפנים בתוך עמקים אלו. בשנת 1985 הוכרז האזור כאתר מורשת עולמית מטעם אונסק"ו.

נופו המיוחד של חבל קפדוקיה הוא תוצר של תהליכים גאולוגיים בני מליוני שנים- במקביל להווצרות הרי הטאורוס התפרצו מספר הרי געש באזור, בינהם הר האסאן (Hasan Dağı) והר ארג'ייס (Erciyes dağı) והשקיעו באזור כמות גדולה של לבה, טוף ואפר וולקני. תהליך זה יצר רמה וולקנית גדולה, שעם הזמן עברה תהליכי בלייה ושחיקה – כתוצאה מהשפעת משקעים, רוחות, נגר עילי ותחתי וטמפרטורות קיצוניות. הבדלים בין השכבות הקשות והרכות יצרו את תצורות הנוף האופייניות לאזור.

ייחוד נוסף של האזור הוא ההסטוריה הקדומה של ההתיישבות באזור. החומר הרך ממנו מורכב הסלע באזור איפשר למקומיים לחפור מערות ובתים בקלות יחסית. ממושבות מסחר אשוריות באלף השני לפנה"ס דרך החיתים , הפרסים והיוונים, הפכה קפדוקיה במאה השלישית למרכז נוצרי חשוב, ואחר כך גם למוקד דרכי המסחר הסלג'וקיות ולמרכז של האסלאם התורכי-סופי. כ-4000 כנסיות בצורות ובממדים שונים מפוזרות ברחבי האזור, חלקן מעוטרות בציורי קיר (פרסקו) ובפיתוחי אבן מרשימים, וחלקן נטושות ונשכחות, ערים תת-קרקעיות החפורות שבע קומות מתחת לאדמה, מערות-ענק לאכסון לימונים בקירור, ח'אנים סלג'וקים בנויים אבן, בתים כפריים לצד מלונות-בוטיק החפורים בתוך הסלע, אמנות השטיחים והקדרות המקומית, ובנוסף – שני הרי געש מושלגים לטיפוס... כל אלה עושים את קפדוקיה ליעד חובה לחובבי ההליכה המבקרים בתורכיה.

מזג אוויר - העונות הטובות ביותר להליכה בקפדוקיה הן האביב והסתיו. בחודשי הקיץ חם מאוד במהלך היום, אם כי נעים וקריר בערבים. בחורף לעתים יורד שלג באזור, ומהווה תפאורה מיוחדת להליכה בעמקים ובכפרים.

הגעה – ניתן לטוס לעיר קאייסרי מישראל (דרך אסטנבול). אם זמנכם בידכם זול יותר לטוס לאנטליה ולנסוע בתחבורה ציבורית לעיר נבשהיר (Nevşehir) ולגורמה.


התמצאות – הכפר המרכזי באזור הוא גורמה (Göreme) וממנו יוצאים רבים משבילי ההליכה. מקומות לינה נוספים ניתן למצוא גם בשאר הכפרים באזור, אוצ'היסאר, אורגופ ואורטההיסאר מומלצים גם כן.

+ הליכות באזור גורמה

+ עמק איהלרה

+ טיפוס האסאן וארג'ייס





No comments: